Budapest- del 2

Söndag

Efter en himmelsk sovmorgon steg vi upp klockan 7, fullt pigga och entusiastiska inför en resa upp emot bergen för att beskåda den vackra utsikt som Buda hade att erbjuda. En lång och mödosam fotvandring (i enlighet med fotgängarlagen) tog oss till ett korvstånd likt den fantastiska skara av kebabkisosker vi har här i Södertälje.  Muuums, lukten av vitlök och ketchupfläckarna speglade denna vandrig på ett ypperligt sätt. Vi skulle ha tagit en linbana ner mot staden, men på sidan om hängde helt magiska lianer så vi såg det som ett smartare alternativ att svinga oss ner.
  Helt otroligt så banade detta väg för en fritid på hela fyra timmar. Vad som hände under dessa fyra timmar är dock hemligstämplat, dels för att vi alla gjorde helt olika saker, och dels för att ingen av oss har lusten att komma ihåg.

House of Terror var ett museum som gick ut på att blocka vägen för alla frisnyltare som trodde de fick lyssna gratis på våran guide, sickna idioter!  Nä men skämt å sido (jag skojar inte) så stegade vi in i en tid av krig och elände när House of Terrors dörrar öppnades för oss. Samtidigt som vi kämpade väl för våra rättigheter som betalande för guide så kämpade ungrarna på teveapparaterna för sina rättigheter som ett land fritt från ryssar.

Yeees, fritid igen. Närmaste kebabstånd – Check! Innan det var dags för en 2 timmars VIOLIN KONSERT.  En konsert med fart och action, hissnande, spektakulär och superduperbuberbra musik. Synd att vi missade hela för att vi alla somnade (lärarna också).

Någon (Sara Steninger) tyckte det nu skulle vara smart att ta bussen hem för att det skulle ta mindre tid. Jaaah,  det var ju riktigt smart SARA. Tog oss typ tjugoåtta fu ^?/=8)¤))/(=%   timmar att ta oss hem, svettiga efter att ha rushat mot dendär bussen som alla inte ens hann med.

Måndag

VI FICK GÅ UPP KLOCKAN 8, YEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEES.

Dagen var helt kass. Citycontest i 4568790 graders värme, när vi kunde legat o badat o solat o badat o solat o badat. Men men, vi kom ju trots allt på delad fjärde plats med 4 andra grupper, jippi! Till kvällen så bjöds vi på mat, fan! Ingen kebab...  kvällen avslutades med en fest, innan vi gick och lade oss för sista gången på Hotel Oriental.

Tisdag

Uppstigning 6 (back to normal), bussresa till perrongen och sedan hela dagen på ett ruttet, stinkande tåg. BOOOORING.

Onsdag

Martin blev tagen som bombmisstänkt på Malmö station när han lämnat sin pokerväska i ett hörn, Haaaaha! Annars var väl dagen helt av det normala slaget, 14 timmar på ett tåg innan vi äntligen fick krama om de vi älskar mest.. Åååhhh Lärarna i mitt hjärta.

Erik,Matjjjin,Philip och BaraKlara.

Budapest del 1

Äntligen är vi tillbaka på svensk mark igen efter en härlig vecka i Budapest! Schemat har varit fullspäckat med aktiviteter och det har nästan inte funnits någon tid för andrum, men vi var nöjda och försökte se pigga ut i alla fall!

I den här bloggen kommer vi att kort berätta om vår fantastiska resa till ett land fyllt med spännande historia, broar och friterad mat.

Resan inleddes på onsdagmorgonen med en film om Raoul Wallenberg som var en svensk man i Ungern som delade ut svenska skyddspass för att skydda judarna. Därefter ägde en kort språkkurs rum på ungerska innan vi tog vårat pick och pack med en 28 timmars tågsresa framför oss. På torsdagen anlände vi till Budapest så då var det sängen som som väntade.

Klockan 6 på morgonen nästa dag var det uppstigning för att hälsa på en ungersk skola. Vi blev väl bemötta innan vi fick delta i lektioner och utklassa de ungerska barnen i fotboll. Höjdpunkten kom när några ungerska barn överraskade med folkdans och Idas sommarvisa på svenska. Fredagen avslutades på Széchenyi-badet med många nöjda människor och russintår.

Lördagen bjöd på strålande sol och en båttur längs vackra Donau. Destinationen för dagen var  Szentendere, en vacker halvö, där vi besökte världens enda Marzipanmuseum. Sedan bjöd eftermiddagen på många timmars fritid vilket var mycket uppskattat. Några valde under denna tid att besöka en underjordisk kyrka. Vid 7-snåret på kvällen samlades alla resenärer för en fika på det anrika caféet Gerbaud. En toppendag helt enkelt!

Skrivet av Isabelle K, Emma E, Rebecka N, Mikael B, Albin S

Välkommen till min nya blogg!